طراحی و تبدیل تصاویر به فرمت SVG

طراحی و تبدیل تصاویر به فرمت SVG

طراحان گرافیک و برنامه نویسان وب در سالیان اخیر نام فرمت SVG را بسیار شنیده و دیده اند. در این مطلب سعی داریم که شما را با این فرمت کاربردی بیشتر آشنا کنیم.

فرمت SVG چیست؟

SVG مخفف Scalable Vector Graphics یک فرمت تصویری برداری مبتنی بر XML برای گرافیک های دو بعدی با پشتیبانی از تعامل و انیمیشن است. تصاویر SVG و رفتارهای آنها در فایل های متنی XML تعریف شده است، به این معنی که می توان آنها را جستجو، فهرست بندی، اسکریپت و فشرده سازی کرد.

 

نحوه باز کردن و مشاهده فایل SVG

راحت ترین روش برای باز کردن و مشاهده فایل های SVG کشیدن و رها کردن آن در صفحه مرورگرتان می باشد. تقریبا تمامی مرورگر ها از این فرمت پشتیبانی می کنند.

با نرم افزارهای شناخته شده ای مثل ایلوستریتور و کُرل دراو هم که از SVG پشتیبانی می کنند، می توانید فایل های SVG را ببینید و حتی ویرایش کنید.

تفاوت سایز فرمت SVG

کاربردهای استفاده از فرمت SVG

کاربرد اصلی فایل های SVG برای اشتراک گذاری محتوای گرافیکی در اینترنت است. فایل های SVG به دلیل حجم بسیار کمی که دارند بیشتر مورد استفاده طراحان وب سایت ها و اپلیکیشن ها قرار می گیرند چون که هم کیفیت تصویر حفظ می شود و هم خیلی سبک هستند.

طراحان وب سایت و طراحان گرافیک هر دو می توانند از این تصاویر در پروژه های خود استفاده نمایند. این فرمت تصویری دارای قابلیت جالبیست و آن اینکه می توان فایل های آن را با نرم افزار وکتور مانند ایلوستریتور و کرل دراو ویرایش کرد. با توجه به اینکه این فرمت بر پایه XML و اسکریپت است به صورت کد CSS نیز قابل اجرا می باشد.

فرمت SVG با اینکه قدمت 20 ساله دارد و در سال 2001 معرفی شده اما تا این چند سال اخیر ناشناخته بود ولی امروزه در اکثر سایت ها و طراحی ها از این فرمت بسیار استفاده می شود

تفاوت کیفیت فرمت SVG

کوتاه و مختصر درباره فرمت SVG + مزایا

انتشار اولیه: 4 سپتامبر 2001 (20 سال پیش)

استاندارد: W3C SVG

توسعه یافته از: XML

کیفیت: بسیار بالا با قابلیت زوم بدون افت کیفیت

وب: پشتیبانی از CSS

فرمت باز: دارد

قابلیت ویرایش: دارد

نرم افزارها: ایلوستریتور | کُرل دراو | فتوشاپ | اینکسکیپ

Software: Illustrator | CorelDraw | Photoshop | Inkscape

مرورگرها: گوگل کروم | اُپرا | فایرفاکس | ویوالدی | یاندکس و …

تبدیل فرمت تصاویر به یکدیگر

چطور فایل SVG بسازیم؟

نکته مهم: باید حتما به این نکته توجه داشته باشید، چون که فایل ها SVG با همه قابلیت های خوبی که دارند از آنجایی که تصاویری مبتنی بر XML هستند، ممکن است دارای کدهای مخرب نیز باشند. کاربران سیستم مدیریت محتوای وردپرس اگر دقت کرده باشند فایل های با این فرمت در سیستم وردپرس آپلود نمی شوند و باید با کدنویسی دسترسی را برای آپلود فایل های سالم ایجاد کرد. برای همین منظور حتما باید این تصاویر را از سایت های معتبر دانلود کنید و یا اینکه فایل اختصاصی خودتان را می توانید به استودیو کُرل دیزاین سفارش دهید تا برای شما طراحی و یا تصویر مورد نظرتان را به این فرمت تبدیل کند

این قابلیت وجود دارد که اکثر فرمت های تصویری که فلت (تخت و تک رنگ بدون طیف رنگی) هستند را به فرمت SVG تبدیل کرد

مهم ترین ویژگی تصاویر SVG این است که در هر دیوایسی که باشد کیفیت آن هیچ تغییری نمیکند و بالاترین کیفیت را برای مخاطب نمایش میدهد، چون که فایل های SVG تصاویر مبتنی بر وکتور هستند و با بزرگنمایی آنها کیفیتشان را از دست نمی دهند

پیشنهاد ویژه طراحان وب: اگر جزء طراحانی هستید که لود صفحات وب برای شما اهمیت بالایی دارد باید حتما از تصاویر SVG استفاده کنید.

استودیو آنلاین کُرل دیزاین تصاویر با کیفیت پایین و فرمت های مختلف تصویری شما را با کیفیت بالا طراحی و به فرمت دلخواه مخصوصا فرمت SVG تبدیل خواهد کرد.

واتساپ و تلگرام: 09124763628

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *